Muotibisnes brändioppiin ICT-alalle

Muuan brändiasiantuntija laususkeli hiljattain Tietoviikossa, että ICT-alan yritysten tulisi ottaa mallia muotibisneksestä. Asiantuntijan mielestä kun ICT-ala on toivottoman tylsä ja harmaa, kun taas muotibisneksessä brändäys osataan.

Tällaisia heittoja kuulee aika ajoin, eikä niitä välttämättä edes pysähdy sen kummemmin miettimään. Sen verran kanonisoitu on muotibisneksen asema bränditaivaalla – ja sen verran tiukassa istuu mielikuva nörttiressukoista, jotka seurustelevat vain tietokoneensa kanssa.

Mutta mitäs jos kerrankin pyöräytettäisiin asia toisin päin. Tässä viisi syytä, miksi suomalaisen muotibisneksen tulisi ottaa mallia ICT-alasta:

  1. Kaikki rakastavat Marimekkoa, mutta huomattavasti harvempi oikeasti ostaa sen tuotteita. Kaikki vihaavat Microsoftia, ja silti kaikki käyttävät sen tuotteita.
  2. Kaikki käyttävät vaatteita, mutta monella ei ole muotiin sen kummempaa tunnesidettä. Melkein kaikki käyttävät myös tietotekniikkaa, ja useimmissa se herättää varsin voimakkaita tunteita skaalan molemmista äärilaidoista.
  3. Suomalainen ICT-ala on luonut muun muassa sellaisia koko maailman tuntemia brändejä kuin Linux ja MySQL. Suomalaiset muotibrändit ovat tunnettuja lähinnä Suomessa.
  4. ICT-yritykset paistattelevat vuodesta toiseen Suomen parhaiden työpaikkojen listan kärkipaikoilla. Suomalainen muotiteollisuus teettää työnsä Kambodzhassa.
  5. Lahjakkaat nuoret designerit perustavat kivoja putiikkeja Fredalle. Lahjakkaat nuoret bittinikkarit perustavat Rovio Mobilen, Digiumin ja Remedy Entertainmentin kaltaisia yrityksiä, joita tullaan ihan Amerikasta asti kosiskelemaan setelitukut kourassa.

 

Raakaa yleistystä, myönnetään, mutta siitähän brändäämisessä tavallaan on kyse. Kuka sitten ottaakin  oppia keneltä, loppupeleissä on tärkeintä, että niin suomalainen muotibisnes, suomalainen ICT-bisnes kuin muutkin suomalaiset toimialat menestyvät. Kunnia siis kaikille niille rohkeille nörteille, designereille ja muille, jotka ainakin yrittävät!

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi ja Mainonta-lehden vierasblogissa