Assari tulee ja ratkaisee

Kun pieni yritys alkaa kasvaa, ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan tilanne, jossa omistajayrittäjän kädet eivät enää riitä tekemään kaikkea itse.

Useimmiten ensimmäisten joukossa ulkoistetaan siivous ja kirjanpito, mutta kohtuullisen nopeasti havahdutaan siihenkin, että markkinoinnille tarttis tehdä jotakin.

Siivous ja kirjanpito usein ulkoistetaan alan ammattilaisille. Markkinoinnin suhteen puolestaan moni yrittäjä päätyy toisenlaiseen ratkaisuun: palkataan markkinointiassari.

Tuumasta toimeen. Ilmoitus oppilaitosten rekrypalveluihin, ja presto: firman ovesta kävelee tarmokas, vastavalmistunut (tai ei sen valmistumisenkaan niin väliä) nuori henkilö. Sitten aletaan innolla väsätä omatekoisia esitteitä, suorakamppiksia ja tapahtumia. Yrittäjän veljenpoika tuunaa uudet www-sivut.

Yrittäjä on tyytyväinen, sillä nyt markkinointiin on panostettu, ja halvaksi tulee.

Näitä tarinoita on monta, ja niistä nähdään muistutuksia kaiken aikaa. Omaan inboksiini esimerkiksi kolahtelee päivittäin kieli keskellä suuta väännetyn oloista suorapostia. Noin sadassa prosentissa tapauksista ostohalut eivät herää. Toisaalta en ihan aina taida olla kohderyhmääkään – ainakaan en vielä ole keksinyt firmassani käyttöä vaikkapa suojahaalareille.

Miksi yritykset sitten ovat valmiita satsaamaan rahaa kirjanpidon ja siivouksen ammattilaispalveluihin, mutta eivät markkinointiin? Keksin ainakin kaksi syytä:

1) Ammattitaitoisen markkinoinnin poissaolo ei kolahda nilkkaan yhtä nopeasti kuin siivouksen tai kirjanpidon puuttuminen. Verottaja ja vakuutusyhtiöt ovat kimpussa aika kerkeästi, jos kuitit eivät ole ojennuksessa, eikä kovin moni sielu kauan viihdy sikolätissä. Markkinoinnin puutteista sen sijaan ei kovin helposti saa suoria sakkoja . Vaikutukset kumuloituvat pikkuhiljaa hitaampana ja työläämpänä myyntityönä, väärän sorttisina asiakkaina ja hitaampana kasvuna.

2) Aivan yhtä tärkeä syy on se, että siivousta ja kirjanpitoa on helppo ostaa. Markkinointia yleensä ei. Markkinointiviestintäalan yritykset neuvovat asiakkaitaan segmentoimaan, tuotteistamaan ja hinnoittelemaan selkeästi, mutta eivät itse yleensä tee näin. Pienyrityksissä osto-osaaminen harvoin riittää tulkitsemaan asiantuntijaleegion tuntiveloitukseen perustuvia tarjoomuksia.

Siispä itse tekemisen kulttuuri kukoistaa, ja markkinointiviestintäalalla kovaa kasvua tahkoavat erityisesti yritykset, jotka tarjoavat teknisiä tee se itse -ratkaisuja.

Oikeasti pientenkin yritysten ongelmana on alun pitäen kuitenkin juuri se, että omat kädet ja osaaminen eivät riitä. Siksi meidän ammattilaisten pitää pystyä myymään heille apua ja ratkaisuja, ei lisää työvälineitä.

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi & Mainonta-lehden vierasblogissa.