5 asiaa, jotka opin somesta

Tuija Aalto Yleltä kyseli taannoin sosiaalisen median kanavien käyttäjiltä, mitä sellaista he olivat oppineet somen kautta, mitä eivät olisi oppineet muualta. Selvityksen tulokset löytyvät tyyliin sopivasti some-palveluStorifysta.

Samassa hengessä ajattelin jakaa viisi asiaa, jotka itse olen sosiaalisen median kanavia käyttämällä oppinut:

1) Mitä enemmän antaa, sitä enemmän saa. Vanha nuorkauppakamarilaisten mantra pätee myös somessa. Turha tulla mäkisemään sosiaalisen median hyödyttömyydestä, jos ei itse aktiivisesti käytä some-palveluja.

2) Olennaista ei ole se, montaako palvelua käytät tai kuinka paljon, vaan se, kuinka älykkäästi niitä käytät. Kuten kaikessa liiketoimintaan liittyvässä, resurssien järkevä allokointi tuottaa tulosta myös sosiaalisessa mediassa.

3) Jos työskentelet markkinointiviestinnän tehtävissä, unohda äskeinen. Sinulla on suorastaan velvollisuus tutustua ennakkoluulottomasti sosiaalisen median kanaviin. Miten muuten voisit auttaa organisaatiotasi tai asiakkaitasi hyödyntämään niitä? Älykkäät käyttötavat löytyvät kokeilemalla rohkeasti. Sinun tehtäväsi on myös mokailla, jotta pomosi/asiakkaidesi ei tarvitse.

4) Sosiaalinen media ei ole yksisuuntainen kaikukammio. Kuten muutenkin elämässä, suosiota ei saa sillä tavalla, että tuuttaa omaa viestiään joka paikassa ja on kuuro muille. Suosituimpia myös somessa ovat he, jotka jakavat mieluusti muille hauskoja ja hyödyllisiä asioita, osallistuvat innokkaasti myös muiden aloittamiin keskusteluihin ja muutenkin tukevat kanssasomeilijoita.

5) Sosiaalisen median kanavien kautta saa uusia asiakkaita. Myös b-to-b-bisneksessä. Olen itse saanut. Tarjouskierrokset menevät jopa tavallista nopeammin läpi, koska fiksu esiintyminen somekanavissa riittää vakuuttamaan ostajan pätevyydestäsi. Välttämättä ei edes tarvitse tavata livenä.

Ja vielä ylimääräinen kuudes oppi: välillä on terveellistä tulla pois somesta ja ajatella jotakin muuta. Tämä on seuraavana to do -listallani.

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdenvierasblogissa.