Työntekijät, nuo holtittomat loanheittäjät

Viime viikkoina omassa työelämässäni on ollut pinnalla työelämän ja digimarkkinoinnin yhdistäminen. Olen esitelmöinyt ja kouluttanut aiheesta sekä käynyt keskusteluja eri foorumeilla.

Vaikuttaa siltä, että digimarkkinoinnissa yksi organisaatioita tällä hetkellä eniten kuumottavista aiheista on työntekijöiden rooli markkinointiviestinnän toteuttamisessa.

Digiavaruus ja etenkin sosiaalisen median kanavat tarjoavat mahdollisuuksia ottaa työntekijät mukaan yrityksen viestintään ja markkinointiin ihan eri tavalla kuin ennen. Kaikkialla ei kuitenkaan olla valmiita ottamaan uutta uljasta digiviestinnän aikaa vastaan ihan nikottelematta.

Työnantajia huolettavat muun muassa nämä:

Mitä, jos työntekijämme käyttäytyvät sopimattomasti tai suorastaan sabotoivat yrityksemme viestintää sosiaalisessa mediassa?

Mitä, jos työntekijämme eivät halua esiintyä työnantajan edustajina nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa?

Mitä ihmettä teemme työntekijöille, jotka ovat liiankin innokkaita touhuilemaan sosiaalisessa mediassa?

Kaikki ovat periaatteessa ihan perusteltuja huolenaiheita, mittakaava vain tuntuu välillä olevan hakusessa. Kiitos sensaatiohakuisten Facebook-potkut-juttujen, digimedian ja sosiaalisen median uhkakuvat ovat kasvaneet monien mielissä suhteettoman suuriksi.

On hyvä olla kriittinen ja pohtia myös riskejä, mutta ei ole hyvä, jos riskien pelko kasvaa niin suureksi, että se lamaannuttaa toiminnan. Kuten usein koulutettavilleni totean, suurin riski sosiaalisessa mediassa on yleensä se, että kukaan ei reagoi viestiisi mitenkään. Kannattaisikin suunnata enemmän energiaa mahdollisuuksien löytämiseen ja hyödyntämiseen.

Loppujen lopuksi kyse on luottamuksesta. Työnantajan luottamuksesta työntekijöihin ja työntekijöiden luottamuksesta työnantajaan. Koska molemmat osapuolet ovat ihan vapaaehtoisesti solmineet työsuhteen, jonkinasteinen luottamus toisen osapuolen arvostelukykyyn lienee lähtökohtaisesti olemassa. Siltä pohjalta on hyvä rakentaa.

Tässä muutama nyrkkisääntö työnantajille:

1) Jos yrityksessänne työskentelee fiksusti käyttäytyviä aikuisia, on perusteltua olettaa, että he käyttäytyvät fiksusti myös netissä.

2) Työntekijöiden osallistamisen tulee perustua vapaaehtoisuuteen, ei pakkoon. Kannattaa sorsastaa ideoita henkilöstöltä ja kehittää yhdessä sellaisia toimintatapoja, jotka tuntuvat luontevilta teidän yrityksessänne. Kun muutama lähtee mukaan, muutkin ehkä innostuvat.

3) Yli-innokkaat diginatiivit ovat mahdollisuus, ei uhka. Heidän innokkuutensa pitää vain saada kanavoitua siten, että se hyödyttää molempia osapuolia. Kannattaa aloittaa kysymällä heiltä neuvoja ja ideoita.

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi & Mainonnan vierasblogissa