Ei maailma panovihreisiin kaadu

Karkauspäivänä oli kiinnostavaa olla seuraamassa Fazerin Kati Sulinin Digimakupaloja-kirjan julkistamista. Kirjassaan Kati kertoo avoimesti kokemuksistaan 120-vuotiaan brändin luotsaamisessa online-dialogiin.

Lanseeraustilaisuudessa keskusteltiin muun muassa siitä, miten perinteikkään talon viestintäihmiset ovat saaneet sopeutua hektiseen some-maailmaan. Viestinnällähän on perinteisesti ollut yrityksissä vahva sääntelijän ja portinvartijan rooli. Viestejä on hinkattu ja viilattu huolellisesti ennen kuin ne on päästetty maailmalle.

Meillä gutenbergiläisen aikakauden kasvateilla tuo huolellinen suunnittelu ja viestien hiominen kiiltäviksi istuu aika tiukassa, eikä syyttä. Painetussa viestinnässä virheet ovat ikuisia. Tiedäthän tunteen – saat käsiisi painotuoreen esitteen tai sidosryhmälehden, ja ensimmäisenä silmään osuu keskiaukeamalta nolo ”panovihre”.

Ei some-maailmassakaan ole syytä väheksyä oikeinkirjoitusta, ja totta kai terve harkinta on edelleen kunniassa. Tästä huolimatta on olennaisen tärkeää ymmärtää, että nyt mennään eri syklillä ja eri tyylilajilla kuin perinteikkäässä korporaatioviestinnässä.

Kun pitää vastata asiakkaan kommenttiin Twitterissä, ei voi käyttää ensin päivää luonnosteluun ja sitten käyttää tekstiä moniportaisella hyväksyntäkierroksella. Yrityksen blogia ei kukaan jaksa lukea, jos jokainen sanankäänne on kemiallisesti puhdistettu kaikesta persoonallisesta.

Facebookissa, Twitterissä, Google+:ssa ja muissa some-kanavissa kielenkäyttö on rentoa, eikä suinkaan aina kovin hiottua – tai edes virheetöntä. Sosiaalisen median kanavat ovat lisäksi sikäli armeliaita, että omia viestejä on usein mahdollista korjailla jälkeenpäin. Jos nyt sattuu käymään vaikka niin, että twiittiin lipsahtaa panovihre. (Kati Sulinille oli kuulemma tullut kirjoitusvirhe ensimmäiseen Fazerin nimissä lähetettyyn twiittiin.)

Viestien hinkkaamista olennaisemmaksi onkin tullut kanavatuntemus sekä yleisen tason ymmärrys siitä, mikä on tämän yrityksen tapa viestiä. Kun raamit ovat kunnossa, voi reagoida nopeasti ja tyylikkäästi – firman imagoa vaarantamatta.

Gutenbergiläisten viestintäihmisten – sekä heidän esimiestensä – onkin opittava kaksi vaikeaa asiaa: rentoutumaan ja luottamaan. Siinäpä sitä haastetta kerrakseen.

Todettakoon lopuksi kuitenkin, että some-aikakaudellakin voi yksittäisellä panovihreellä olla iso vaikutus. Se huomattiin muun muassa tässä yhdysvaltalaisessa high schoolissa.

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehden vierasblogissa