Hyvä päivä vaihtaa kesärenkaat

Muuan autoliike lähestyi asiakkaitaan tekstiviestillä huhtikuun alkupäivinä: ”Tänään on hyvä päivä vaihtaa kesärenkaat.”

Tehokas tapa tavoittaa asiakkaat, ajankohtainen viesti ja helppo reagoida. So good, so far. Harmi vain, että edellisenä päivänä pääkaupunkiseudulle oli satanut 20 sentin lumipeite.

Tekevälle sattuu, parhaissakin piireissä. Mutta tämä haksahdus olisi todennäköisesti ollut aika helppo välttää.

Nykyteknologia tarjoaa markkinoijalle runsaan pakin käteviä työkaluja asiakkaiden lähestymiseen henkilökohtaisesti, nopeasti ja joustavasti. Mikäs sen parempaa kuin juuri minulle suunnattu ajankohtainen tarjous!

Mutta vaikka teknologia tekee lähestymisen näennäisesti helpoksi, kaikkein tärkeintä se ei tarjoa – nimittäin tilannetajua.

Datan murskauksen, viestien personoinnin ja ajastuksen voi tehdä pitkälti automaattisesti, mutta silti prosessiin tarvitaan vielä myös ihmisjärkeä:

Joku, joka katsoo aamulla ikkunasta ja tulee ajatelleeksi, että ehkä tänään ei olekaan hyvä päivä pyöräyttää kesärengaskampanjaa.

Joku, joka keksii havaita, että ehkä laivaonnettomuudesta kertovan uutisen viereen ei kannata sijoittaa risteilymainosta.

Joku, joka tajuaa vetää jarrut luotettavasta asiantuntijapalvelusta kertovalle kamppikselle, kun yrityksen palvelimet ovat viidettä päivää kumossa.

Nopea reagointi ei ole edes kanavasta ja välineestä kiinni. Moni muistaa varmasti edelleen, miten turkulainen koirien vaatteita myyvä liike reagoi Jari Saravuon lausahdukseen julkaisemalla seuraavana päivänä kokosivun mainoksen Hesarissa. Media oli kaikkea muuta kuin uusi – ratkaisevaa oli, että joku oli ollut tarkkana ja toiminut nopeasti.

Olivat välineet miten uusia ja sofistikoituneita tahansa, markkinointi ei voi onnistua ja osua maaliinsa, jos sitä tehdään reaalimaailmasta erillään. Siksi jokaisen markkinoijan kannattaa investoida paitsi fiksuihin välineisiin, myös fiksuihin ihmisiin.

Teksti on alunperin julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehden vierasblogissa.