Raha ei motivoi  

Käsittelin kirjassani Asiantuntija epämukavuusalueella muun muassa sitä, miten yrityksissä voitaisiin motivoida asiantuntijoita myyntiin ja asiakastyöhön. Perinteisestihän myyjiä motivoidaan rahalla – mitä enemmän ja isompia kauppoja teet, sitä enemmän tienaat. 

Rahalla motivoimisen tehokkuus voidaan kyseenalaistaa jopa myyjien kohdalla. Jos kerran kaikilla on käytettävissään samat työkalut, kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ja kaikille on luvattu samankaltainen palkkio, miksi osa myyjistä silti alittaa tavoitteensa ja vain harva yltää huippusuorituksiin? 

Motivointia ja kannustinpalkkioita on tutkittu paljon, ja asia nousi taas mieleeni, kun näin RSA Animaten mainion piirrosvideon.

Koko 10 minuutin video kannattaa ehdottomasti katsoa läpi, mutta nostan siitä esiin kaksi asiaa:

1) Raha on tehokas motivaattori ainoastaan, jos kyseessä on mekaaninen työsuoritus. Muistan, kun teininä mansikkapellolla motivoiduin kovasti poimimaan nopeammin, koska minulle maksettiin urakkapalkkaa. Työsuorituksen ja palkkion välinen yhteys oli selkeä ja yksinkertainen.

Sen sijaan aikuisena, kirjoituspöytähommissa, motivaatio on ollut paljon monisyisempi juttu. Olen itsekin esimiehenä yrittänyt motivoida konsultteja tulospalkkioilla ja joutunut toteamaan, ettei niistä ollut sanottavaa hyötyä.

2) Parhaat kannustimet ovat itsenäisyys, kehittymismahdollisuudet ja merkityksellisyys. Kunhan rahallinen kompensaatio on kohtuullisella tasolla, nuo kolme asiaa ovat se taikajuttu, joka saa ihmiset ylittämään itsensä.

Samoista asioista kirjoitin myös kirjassani – oman kokemukseni mukaan itsenäisyys, kehittymismahdollisuudet ja työn merkityksellisyys ovat erittäin keskeisiä asiantuntijoiden työmotivaation kannalta.

Lisään kuitenkin listaan vielä yhden asian. Minusta kiitos on kaikkein paras tulospalkkio. Kun ihminen saa kokea olevansa arvostettu, ja häntä kannustetaan, hän hyppii vaikka palavien renkaiden läpi.

Jos puolestaan kiitosta, rakentavaa palautetta ja kannustusta ei saa, mikään palkka tai henkilöstöedut eivät tunnu riittäviltä.

Muiden kehumisessa on vielä sekin erinomainen puoli, että siitä tulee itsellekin hyvä mieli. Ihan ilmaiseksi.

 

Artikkelin kuva on julkaistu Creative Commons -lisenssillä. Lähde: TaxCredits.net