“Hei, olet perustanut uuden yrityksen”

Toimitin yritykseni perustamisasiakirjat kaupparekisteriin lokakuun loppupuolella. Puhelimeni alkoi piristä välittömästi sen jälkeen, kun rekisteriin oli tallentunut merkintä uudesta perusteilla olevasta yrityksestä.

Olen saanut yhteydenottoja etenkin vakuutusyhtiöiltä, tilitoimistoilta ja teleoperaattoreilta. Järkeenkäypää sinänsä – mikään yritys ei pärjää ilman näitä palveluja.

Ainakin oman tuttavapiirini otannan perusteella moni aloitteleva yrittäjä on aika lailla huuli pyöreänä erilaisten välttämättömien palvelujen kanssa. Olen viime kuukausina sparraillut ja jakanut vinkkejä useammallekin ystävälle ja tuttavalle, jotka ovat miettineet, mistä löytäisivät hyvän kirjanpitäjän, mitä pitää huomioida pankin valinnassa ja niin edelleen.

Varsin otollista kohderyhmää kyseisten palvelujen tarjoajille, voisi siis ajatella. Oikein ajoitettu yhteydenotto voi osua juuri siihen saumaan, kun yrittäjäparka pähkäilee valintojen kanssa.

Toisinaan homma toimiikin juuri näin. Juttelin yhden minua lähestyneen tilitoimistoyrittäjän kanssa, ja hän kertoi, että uusien yritysten kontaktointi tuottaa hyvin tulosta. Samainen yrittäjä kuitenkin arveli, että tuloksellisuus riippuu paljon toimialasta. Hänkin on saanut asiakkailta palautetta, että tilitoimiston yhteydenotto on tervetullut, mutta esimerkiksi teleoperaattorien peräänsoittelu ärsyttää.

Miksi näin? Keksin ainakin kaksi syytä:

1) Niin kansainvälisten kuin kotimaistenkin tutkimusten (mm. Aalto-yliopisto 2012) mukaan yritysten ostopäättäjät haluavat mieluummin rauhassa itse perehtyä vaihtoehtoihin ja ottaa sitten yhteyttä kiinnostavimpiin palveluntarjoajiin.

Operaattoreissa ja vakuutusyhtiöissä ei ole paljoa valinnanvaraa, joten kokematonkin yrittäjä saa aika vähällä vaivalla selvitettyä vaihtoehdot itse. Tilitoimistoista sen sijaan kokemattomalla yrittäjällä harvoin on tietoa, ja voi olla vaikea hahmottaa, mistä aloittaisi sopivan kirjanpitäjän etsinnän. Siksi kirjanpitäjän soitto ei välttämättä harmita niin paljon.

Haastattelemani tilitoimistoyrittäjä kuitenkin paljasti, että nykyisin heillä parasta tulosta tuottaa digimarkkinointi – se kun on erittäin tehokas keino tavoittaa vaihtoehtoja etsivä ostaja. Ja mikä parasta, se auttaa kohdistamaan ajankäytön tehokkaammin kuin pelkkiin ostorekistereihin perustuva soittelu.

2) Moni suuryritys, kuten pankit, vakuutusyhtiöt ja teleoperaattorit, soittelee myyntisoittoja olemassaoleville asiakkailleen. Jep. Minulle soitettiin jopa useaan kertaan vakuutusyhtiöstä, jonka kanssa oli jo tapaaminen sovittuna. Samoin minulle soitteli teleoperaattori, jonka kanssa olin juuri tehnyt sopimuksen reilu kuukausi sitten. Aikoinaan sain jatkuvasti myyntisoittoja lehtitalolta, jonka lähes jokaikistä lehteä jo tilasin ennestään.

Nykytekniikalla on varsin helppoa ristiinperata markkinointi- ja asiakasrekisterit, jotta ei tule turhaan kohdistettua myyntiponnistuksia väärään paikkaan. Asiakasta nimittäin ihan oikeasti ottaa pannuun joutua kerta toisensa jälkeen valistamaan soittajaa olevansa jo kyseisen firman asiakas.

Mitä johtopäätöksiä tästä sitten pitäisi vetää? Ainakin sen, että joka suuntaan huiskivalle hakuammunnalle on parempiakin vaihtoehtoja. Mieti, ennen kuin tartut luuriin.