Mitä vaalikampanja opetti markkinoinnista?

Viimeiset kaksi kuukautta olen viettänyt haastaen itseäni melko äärimmäisellä tavalla – ehdokkaana eduskuntavaaleissa. Tiukka rutistus poiki politiikan ensikertalaiselle varsin vaikuttavan äänisaldon, 2044 ääntä.

Vaaleissa olin sekä epämukavuus- että mukavuusalueella. Politiikka oli ennestään tuttua vain aktiiviharrastajan ja perheenjäsenen näkökulmasta, mutta toisaalta kampanjointi on pohjimmiltaan myyntiä ja markkinointia, ja järjestötoiminnassakin on tullut hosuttua jo yli vuosikymmenen verran.

Vaalikampanjassani hyödynnettiin markkinoinnin keinoja varsin laajalla skaalalla, joten aloitan palautumisen normaalielämään ruotimalla, mitä kampanjoinnista opin.

1. Selkeä, fokusoitu viesti kiirii kauas… Valitsin kolme kärkiteemaa, joita pidin esillä koko kampanjan ajan – vaikka itseä välillä kyllästytti jauhaa samoja asioita. Markkinoinnissa toisto luo tehoa, ja saamani palautteen perusteella voi päätellä, että viestit menivät hyvin perille.

2. …mutta ei maaliin asti. Politiikka on kestävyyslaji, ja kaksi kuukautta on yksinkertaisesti liian lyhyt aika kasvattaa tunnettuutta riittävästi. Kaikki omasta puolueestani läpipäässeet olivat joko kampanjoineet jo useissa vaaleissa tai ansioituneet kansalaisaktiiveina. Jos halua rakentaa vaalikampanjan muulla alalla rakennetun maineen varaan, sitä mainetta pitää olla melkoisesti. Itsellänikin laajat verkostot vaikuttivat suotuisasti lopputulokseen.

3. Mainonnalla ja sisältömarkkinoinnilla herätetään kiinnostus, ja henkilökohtainen myyntityö viimeistelee kaupan. Vietin viime viikkoina runsaasti aikaa kaduilla ja toreilla ihmisiä tavaten sekä lukuisiin viesteihin vastaten. Monelle äänestyspäätöksen ratkaisi henkilökohtainen kontakti ehdokkaaseen. Siis ihan kuin markkinoinnin oppikirjoissa.

4. Trolleista on hyötyä. Jos viettää aikaa vain oman kuplansa sisällä, alkaa herkästi kuvitella, että kaikki ovat samaa mieltä. Olipa kyse vaalikampanjasta tai vaikkapa IT-konsultointipalvelujen myynnistä, on terveellistä altistaa itsensä säännöllisesti eriäville mielipiteille. Se kehittää omaa argumentointikykyä ja asettaa asiat laajempaan kontekstiin. (Ja jos bloggaa yleisessä blogipalvelussa, runsas trollikommenttien määrä nostaa oman postauksen rankingia.) Täysin siivoton loanheitto on toki sitten oma asiansa.

5. Hyvin kohdistettu nettimainonta on varsin tehokasta. Olen omalla markkinointiurallani keskittynyt pääasiassa ansaittuun mediaan ja sisältömarkkinointiin, mutta nyt panostin ihan kunnolla myös maksettuun mainontaan. Ulkomainoskampanja tuotti todistetusti ainakin yhden äänen (tiedän, koska kyseinen äänestäjä kertoi sen minulle), mutta erityisen tyytyväinen olin Facebook-mainonnan tehoon. Sillä oli aivan selkeä vaikutus www-sivujeni kävijämääriin.

+ Ennen kaikkea tarvitaan hyvä tiimi ja paljon kovaa työtä. Käärmeöljyä tai viisasten kiveä ei ole. Tavoitteen eteen on oltava valmis työskentelemään, ja harvoin onnistuu yksin – niin politiikassa kuin liiketoiminnassakin.