Aurinkopaneeli on ekoharrastajan Harrikka

Tämän viikon brändäyssaavutus on ilman muuta sähköautovalmistaja Teslan Powerwall-lanseerauksen herättämä pöhinä. Teslan uutuustuotetta – jota ei siis vielä oikeasti saa mistään – on analysoitu blogeissa ja uutisjutuissa ympäri maailman. Eilen Teslan perustaja Elon Musk ilmoitti, että Powerwallin tilausjono ulottuu pitkälle ensi vuoteen.

Aika hyvin, kun ottaa huomioon, että kyseessä on akku. Kallis akku, jossa ei edes ole teknologisesti mitään uutta.

Mistä tämä akkuhype sitten kertoo? Erityisesti siitä, että energia ei ole kuluttajien silmissä enää pelkkä perushyödyke.

Analysoin jo kuluttajien suunnanmuutoksen vaikutuksia sähkömarkkinoihin politiikkablogissani, joten ei siitä sen enempää tällä kertaa. Aihe on kuitenkin brändäyksen näkökulmasta niin mielenkiintoinen, että ansaitsee jatkotarkastelun.

Kuvitellaan täysin hypoteettinen tilanne, jossa ainoa tapa liikkua paikasta toiseen kaupungissa on bussilinja, jota liikennöidään rämisevillä ja savuttavilla rotiskoilla. Lippujen hinnat kallistuvat vuosi vuodelta.

Eräänä kauniina päivänä kaupunkiin avataan polkupyöräliike. Pyörät ovat kalliita – niiden takaisinmaksuaika bussinkäyttöön verrattuna on useita vuosia. Pyörillä voi kulkea vain osan matkoista, eli bussia tarvitsee silti käyttää, vaikka hankkii pyörän. Silti moni ostaa sellaisen.

Miksi? Taloudellisessa ja käytännöllisessä mielessä hankinta ei ole järkevä – bussi tulee halvemmaksi ja kattaa koko liikkumistarpeen. Mutta pyörät ovat tyylikkäämpiä, ympäristöystävällisempiä ja urheilullisempia. Pyöräilijä viestittää ympäristölleen: “Hei, olen tehnyt valinnan.”

Ennen pitkää markkinoille tulee muitakin pyörämerkkejä, hinnat halpenevat. Sitten ilmaantuu toinen bussiyhtiö, jonka bussit ovat siistimpiä ja kulkevat biokaasulla. Ja niin edelleen.

Vastaava ilmiö on käynnissä energiamarkkinoilla. Meidän kaikkien tarvitsemasta perushyödykkeestä on tullut tapa ilmaista itseään. Twitter-keskustelussa asia esitettiin osuvasti: “Kuka miettii esim prätkän hankinnan ‘kannattavuutta’? Aurinkopaneelit=minun Harrikkani.”

Ei Teslan autonkaan hankkiminen ole mikään järkiteko, sillä ne ovat huisin kalliita. Se on elämäntapavalinta. Samaan yhtiö pyrkii nyt akuillaan – luodaan markkinat kuluttajille, jotka haluavat viestiä elämäntapaansa ja arvomaailmaansa energiavalinnoillaan. Brändiakku on varakkaan ekoihmisen Mulberry-laukku.

Mielenkiintoista nähdä, saako Teslan brändiakku pian seuraa. Näemmekö Apple-lämpöpumpun tai Google-aurinkopaneelin? Louis Vuitton -invertterin? Ai niin, paitsi Googlehan jo osti älytermostaatteja valmistavan yrityksen.

Totesin sen jo aiemmassa blogissani ja totean uudelleen: jos nyt jonkun kannattaa olla tarkkana, niin energiayhtiöiden. Kuluttajat ovat paitsi epärationaalisia, myös herkkiä juoksemaan trendijuttujen perässä. Mitenkäs sitten suu pannaan, jos perinteisestä verkosta ostettavasta energiasta tulee so last season?

 

One response to “Aurinkopaneeli on ekoharrastajan Harrikka

  1. Päivitysilmoitus: 3 trend signals I picked up at Arctic 15 | Uusi mukavuusalue |The New Comfort Zone·

Kommentointi on suljettu.