Liikenteestä tulee palvelubisnestä

Kaksi vuotta sitten lähdin kokeilemaan, miten sujuu lapsiperheen arki ilman henkilöautoa. Argumenttihan on yleinen: lapsiperhe ei pärjää ilman autoa harrastus- ja kuljetusrumban keskellä.

Itse olin lähinnä huolissani siitä, miten sujuu viikoittainen ruuanhakureissu, kun pienet kullannuppuseni kittaavat litrakaupalla maitoa ja mehua viikossa. Mietin, miten paljon käsivarteni mahtavat venyä purkkeja kuskatessa.

Sittemmin perheeni on kasvanut viisihenkiseksi. Nyt voin jo kokemuksen perusteella todeta: ilman omaa autoa pärjää vallan mainiosti, mutta se on pitkälti valinnoista kiinni.

Perheeni autoton elämä on mahdollista, koska asuinpaikassamme on tarjolla riittävästi palveluja, jotka mahdollistavat sujuvan elämän ilman omistusautoa. Tämä oli keskeinen syy asuinpaikan valinnassa.

Perinteisten taksin, joukkoliikenteen ja autonvuokrauksen ohella kaltaisillemme löytyy koko ajan enemmän liikkumiseen liittyviä palveluja. Ruokaostokset voi tilata kotiin kuljetettuina. Kutsuplus-palvelulla etenkin Helsingin poikittaisliikenteen matkat hoituvat sujuvasti ja edullisesti. Roudauskeikkohin voi hyödyntää Piggybaggy-palvelua. Kimppakyyteihin on useitakin sovelluksia.

Lisääkin tarvittaisiin. Esimerkiksi suuri osa autoista ja polkupyöristä lojuu suurimman osan ajasta käyttämättöminä. Milloin tulee palvelu, jonka kautta voi kätevästi tarjota kulkupelinsä muiden käyttöön?

Taloyhtiömme Facebook-ryhmässä kysellään usein, kuka lainaisi tyhjää parkkiruutua kylään tulevalle sukulaiselle. Tässäkin voisi olla mobiilipalvelun paikka.

Myös päivittäisen liikkumisen suunnittelu on oma härdellinsä. Kun sukkuloi päivät pitkät palavereissa, harrastuksissa ja ostoksilla, tulee helposti houkutus käyttää sitä tutuinta liikkumistapaa – riippumatta siitä, onko se oikeasti nopein, edullisin tai helpoin. Tähän ongelmaan ratkaisua kehittää Tuup Oy, johon lähdin hiljattain mukaan sijoittajaksi.

Monet liikkumisen palveluista liittyvät suurempaan ilmiöön, jossa kaupunkilaiset ovat alkaneet tarkastella resursseja uudesta näkökulmasta. Tiiviissä kaupunkiasutuksessa tila on kallista. Jos jotakin resurssia kuten vaikkapa autoa tarvitsee vain satunnaisesti, on usein edullisempaa lainata tai vuokrata sitä – silloin säästää sekä resurssin viemän tilan (kuten parkkipaikan) että resurssin ylläpidon aiheuttamat kustannukset.

Aiemmin vuokraaminen tai lainaaminen on ollut melko hankalaa. Uudet palvelut tähtäävät nimenomaan hankaluuden vähentämiseen. Ja kun jostakin asiasta tulee helppoa ja hauskaa, sen suosionkin voi odottaa kasvavan. Airbnb-palvelu on tästä loistoesimerkki.

Kun yksityisten liikennepalvelujen määrä kasvaa ja samaan aikaan kaupunkeja kehitetään joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn suhteen toimivammiksi, autoton elämä muuttuu realistiseksi ja mukavaksi vaihtoehdoksi yhä useammille.

(Lopuksi sellainen huomio, että yleensä, kun käyn keskustelua liikenteeseen liittyvistä aiheista, paikalle ilmaantuu joku huomauttamaan, että haja-asutusalueilla nyt vain ei pärjää ilman autoa. Tämä on totta, enkä sitä ole kyseenalaistamassa tai viemässä haja-asutusalueasukeilta oikeutta auton käyttöön.

Kaupungeissa nyt vain sattuu asumaan paljon enemmän ihmisiä – Suomessa 70 prosenttia väestöstä. 39 prosenttia suomalaisista asuu 10 suurimman kaupungin alueella, ja joka viides suomalainen asuu pääkaupunkiseudulla. Näiltä alueilta ne potentiaaliset liikennepalvelujen markkinat löytyvät, joten on aivan paikallaan keskustella liikenteen palveluista nimenomaan kaupunkikontekstissa.)

 

One response to “Liikenteestä tulee palvelubisnestä

  1. Hyvä kirjoitus ajankohtaisesta asiasta. Toivottavasti paikallisia palveluja
    tulee lisääkin – mieluiten hyvin (tilaus, maksut) mobiililaitteilla toimivia ja paikalliset olosuhteet huomioivia kotimaisia (jäävät nekin rahat tänne kiertämään).

    Itsellä on ollut samankaltainen tilanne, viisihenkinen perhe pääkaupunkiseudulla. Ajokortti on ollut 18 vuotiaasta saakka – autoa en ole koskaan omistanut. Toki se on vaikuttanut asuinpaikan ja työpaikan valintaan ja ollut ajoittain lasten kanssa haastavaa.

    Käytössä olleet vuokra-autot, taksit, julkinen liikenne, City Car Club ja kävely/pyöräily (arkiliikuntaa esim. työmatkalla – ei tarvitse punttisalia/lenkkeilyä paljoakaan). Ihan miten päin vain laskien hakannut taloudellisesti oman auton kulut. Lisäksi pois jää stressi mm. huollosta, pysäköinnistä ja pakkasaamuista. Maailmankin näkee vähän eri vinkkelistä eri tavoin liikkuen – avartaa maailmankuvaa…

    Liked by 1 henkilö

Kommentointi on suljettu.